Conform unui raport anual al Observatorului European pentru Carburanți Alternativi, România este printre cele mai scumpe țări de pe continent pentru proprietarii de vehicule electrice.
Datele preluate de publicația „VisualCapitalist” arată că plaja prețurilor este largă în privința costului mediu pentru a încărca o mașină electrică timp de 25 de minute, la o stație publică, pentru a parcurge 100 km.
Pentru aceste date s-a folosit o Tesla Model 3, în ideea de a elimina discuțiile privind diferențele dintre diverse mărci de mașini electrice. Totodată, informațiile despre prețuri au fost luate de la stațiile publice de încărcare rapidă DC. EAFO, iar apoi s-a calculat un preț mediu în fiecare țară.
Două țări nordice au cel mai ieftin dar și cel mai scump curent
Costurile de încărcare variază foarte mult și nu sunt grupate pe anumite regiuni. De exemplu, cele mai mici prețuri sunt în Islanda: 2,9 €, Portugalia: 3,2 € și Finlanda: 4,6 €, țări aflate la mare distanță între ele.
De asemenea, sunt diferențe semnificative între țări vecine. România vinde alimentarea mașinilor electrice cu aproape 10 euro / 100 km, în timp ce Bulgaria are 7,3 € și Ungaria 5,8 € / 100 km.
Jurnaliștii de la Euronews explică de ce Islanda are cea mai ieftină electricitate pentru mașini: deține surse numeroase de energie regenerabilă. La polul opus, în Norvegia prețul este de 19,9 € și în Slovenia 17 €, din două motive diferite. Slovenii plătesc scump surse de energie electrică și aplică taxe mari, iar în Norvegia toate prețurile sunt cu 25% mai ridicate decât media Uniunii Europene, fiindcă au și cele mai mari salarii.
Și alte țări care importă energie scumpă au un cost mare la stațiile de încărcare, cum ar fi Germania, cu 8,9 € / 100 km – totuși, cu aproape un euro mai puțin decât în România.
Paradoxul – mai multe mașini electrice = prețuri mai mari
Din analiza datelor se poate observa ușor un fenomen îngrijorător, ce se vede cel mai limpede tot în Norvegia. Țara scandinavă este lideră mondială la numărul de mașini electrice, cu o cotă de 80% din toate vehiculele vândute în 2023, dar are și cel mai scump curent la stații, deși numărul acestora este foarte mare.
În fine, la scară mondială, dintre primele 4 țări ca rată de adoptare a mașinilor electrice, 3 sunt europene, continent pe care se află unele dintre cele mai bogate țări din lume, și are capacitatea de a dezvolta o infrastructură de încărcare pentru a mări numărul șoferilor care ar renunța la vehicule cu motoare clasice.