Falsele oportunităţi de investiţii, propagate pe reţelele sociale, se folosesc inclusiv de noile tehnologii, cum ar fi inteligenţa artificială, iar atacatorii fac uz de „deep fake” – tehnologie folosită pentru manipularea înregistrărilor video -, pentru a induce în eroare potenţialele victime şi pentru a oferi un grad ridicat de încredere informaţiei prezentate, avertizează specialiştii Directoratului Naţional pentru Securitate Cibernetică (DNSC).

 

„Clipuri în care anumite persoane cu reputaţie la nivel naţional girează aceste ‘programe de investiţii’ sunt publicate adesea de infractorii din online pe conturi de social media nou create şi folosite exclusiv în acest scop, ori unele compromise, care au aparţinut în trecut altor utilizatori. De obicei, atacatorii se folosesc de imaginea unor oameni politici (cazul de astăzi), oameni de afaceri şi chiar jurnalişti, pentru a prezenta aceste oferte-capcană publicului. Cum funcţionează capcana întinsă de infractori? Spre deosebire de alte cazuri, în care postarea sponsorizată avea ca scop principal redirecţionarea potenţialei victime către un site de phishing, în alte cazuri ca acesta, atacatorii invită audienţa să îşi manifeste interesul pentru a intra în ‘program’ prin transmiterea unui mesaj privat. Odată contactaţi în acest mod, atacatorii vor folosi tehnici de inginerie socială şi site-uri de phishing pentru a convinge utilizatorii să furnizeze date sensibile”, se arată într-o postare publicată, joi, pe pagina de LinkedIn a instituţiei.

Experţii în securitate cibernetică au întocmit o listă de recomandări în aşa fel încât utilizatorii să se ferească de capcanele întinse de către hackeri:

– fiţi vigilenţi atunci când navigaţi în mediul online, în special atunci când întâlniţi o ofertă mult prea bună ca să fie reală, verificaţi informaţii legate de pagina sau contul care face promovarea unor astfel de ‘oferte’

– analizaţi conţinutul video pentru orice resurse care nu corespund calităţii obişnuite a imaginilor sau videoclipurilor

Vezi și Google, Facebook şi Twitter trebuie să combată falsurile

– verificaţi dacă ceea ce spune sau face persoana dintr-un videoclip este şocant sau important

– evitaţi accesarea link-urilor din astfel de postări sponsorizate, care oferă oportunităţi rapide de îmbogăţire sau de economisire

– raportaţi astfel de postări pentru fraudă către reţeaua socială

– nu furnizaţi date pentru a vă înscrie în asemenea programe-capcană.