Hyundai IONIQ 5 N a fost lansat astazi, in premiera mondiala, in cadrul Goodwood Festival of Speed din
West Sussex – Anglia. Primul model electric al diviziei N ofera pasionatilor de autovehicule de inalta
performanta o experienta electrica de condus atat pe drumurile publice, cat si pe circuit.
IONIQ 5 – realizat pe platforma E-GMP – a reprezentat baza perfecta pentru primul autovehicul electric al
gamei N. IONIQ 5 N include cele mai avansate tehnologii Hyundai N, care vor fi implementate pe toate
vehiculele electrice ale gamei.
„Hyundai N include cele mai avansate tehnologii dezvoltate de Hyundai Motor Company” a declarat Jaehoon
Chang, President and CEO – Hyundai Motor Company. „Combinatia castigatoare intre tehnologiile avansate
si experienta in motorsport stabileste noi standarde in privinta performantelor autovehiculelor. Rezultatul:
recent lansatul IONIQ 5 N, un autovehicul revolutionar pentru o experienta electrica de inalta performanta.
Principalele inovatii ale acestui model vor spori competitivitatea viitoarei game Hyundai. Acesta este motivul
existentei diviziei N.”
„IONIQ 5 N a fost dezvoltat pentru a stabili un nou standard in privinta pasiunii de a conduce, prin utilizarea
celor mai noi tehnologii disponibile. Odata cu IONIQ 5 N, obiectivul diviziei Hyundai N este de a oferi o
experienta dinamica de condus, indiferent de tipul de propulsie: termica, electrica sau pe baza de hidrogen”,
a mentionat Till Wartenberg, Vice President and Head of N Brand and Motorsport – Hyundai Motor Company.
„Pentru a indeplini acest obiectiv, am acordat atentie opiniilor fanilor marcii N – optimizand pana in cele mai
mici detalii setarile primului model electric N, cu scopul de a electrifica placerea de a conduce a celor mai
exigenti N-tuziasti.”
Tractiune AWD cu doua motoare, manevrabilitate inspirata de lumea raliurilor
Agilitatea in viraje este asigurata de structura caroseriei, cu 42 de puncte de sudura suplimentare, dar si 2,1
m in plus de adeziv. Suportii motoarelor si ai bateriei sunt ranforsati, iar subcadrele fata/ spate beneficiaza
de o rigiditate laterala crescuta. Diferentialele fata/ spate integrate (IDA) – inspirate de lumea raliurilor – sunt
consolidate pentru un cuplu mai puternic al motorului electric, iar alaturi de jantele de 21 de inchi din
aluminiu forjat ajuta la reducerea maselor nesuspendate.
Coloana de directie a fost ranforsata si ofera rigiditate ridicata. In plus, autovehiculul este echipat cu sistem
N R-MDPS (directie cu pinion si cremaliera, asistata electric) special configurat, cu o demultiplicare mai
scurta si un raspuns mai bun al cuplului.
N Pedal reprezinta o solutie adaptata dimensiunii si masei specifice EV, care asigura totodata
manevrabilitatea sportiva inspirata de cea a modelului i20 N WRC. Aceasta functie a fost proiectata pentru a
asigura manevrabilitate si raspuns rapid la apasarea pedalei de acceleratie.
N Drift Optimizer permite mentinerea unghiului de derapaj controlat, prin corelarea tuturor comenzilor
autovehiculului in functie de actiunile conducatorului auto.
N Torque Distribution asigura distributia complet variabila a cuplului intre cele doua punti si include 11 setari.
In partea din spate, sistemul e-LSD optimizeaza manevrabilitatea si comportamentul rutier. Senzorii
suplimentari ai rotilor si amortizoarele mai performante imbunatatesc functionalitatea sistemului de
suspensie controlat electronic.
Motoarele electrice ating o turatie maxima de 21.000 rpm si dezvolta o putere de 478 kW/ 650 CP, cu functia
N Grin Boost activata. Aceste performante sunt asigurate de invertorul cu doua faze, care maximizeaza
eficienta si performantele noii baterii de 84 kWh.
Functia N Grin Boost maximizeaza acceleratiile, prin cresterea puterii timp de 10 s, iar functia N Launch
Control ofera trei setari pentru controlul tractiunii, pentru pornire rapida de pe loc. Track SOC calculeaza
automat procentul consumat din baterie pe fiecare tur de circuit.
IONIQ 5 N stabileste un nou standard in privinta managementului termic in conditii dificile de circuit.
Radiatoarele separate ale bateriei si ale motorului maximizeaza rezistenta modelului, inainte si dupa pilotajul
in forta pe circuit. Inainte de a porni de pe loc, conducatorul auto poate utiliza functia N Battery Pre-
conditioning, pentru a optimiza temperatura celulelor bateriei:
– selectarea modului „Drag” – permite atingerea puterii maxime pentru o perioada scurta de timp;
– selectarea modului „Track” – maximizeaza performantele de racire ale bateriei si autonomia acesteia.
N Race optimizeaza anduranta autovehiculului electric pe circuit. Functia seteaza autovehiculul in cel mai
sportiv mod, pentru a maximiza resursele in vederea obtinerii celor mai buni timpi pe tur de circuit. Prin
intermediul N Race, conducatorul auto poate alege intre:
– „Endurance” – maximizeaza autonomia pe circuit, prin limitarea puterii maxime si implicit a cresterii
temperaturii;
– „Sprint” – permite dezvoltarea puterii maxime pe perioade scurte de timp, conducatorul auto avand
posibilitatea de a gestiona eficient strategia energetica si de a crea conditiile ideale pentru atingerea
obiectivelor de performanta.
IONIQ 5 N dispune de N-tuned, cel mai performant sistem de franare Hyundai (discuri fata – diametru de 400
mm, discuri spate – diametru de 360 mm). Aceste frane sunt realizate din materiale usoare, iar fluxul de aer
optimizat imbunatateste performantele de racire. In plus, sistemul de franare cu recuperarea energiei, utilizat
de obicei pentru imbunatatirea eficientei, a fost reconfigurat pentru IONIQ 5 N, in vederea imbunatatirii
performantelor de franare. Acesta este utilizat ca sursa principala de franare, iar franele mecanice
suplimenteaza forta de franare atunci cand este cazul, asigurand o anduranta imbunatatita pe circuit.
Pentru a face fata solicitarilor extreme de franare de pe circuitul Nürburgring Nordschleife, inginerii Hyundai
N au proiectat N Brake Regen, un sistem de franare cu recuperarea energiei, destinat IONIQ 5 N. Acesta
genereaza o forta maxima de decelerare de 0,6 G – cea mai mare de pana acum – si ramane cuplat la
activarea sistemului ABS, cu o decelerare de maximum 0,2 G. Coordonarea perfecta intre N Brake Regen si
franele hidraulice asigura o tranzitie lina, imperceptibila pentru conducatorul auto. Mai mult, franarea cu
piciorul stang permite apasarea in acelasi timp a pedalelor de frana si acceleratie, in timpul utilizarii pe
circuit.
Tehnologia de ultima generatie ofera senzatiile si emotiile specifice unui model sportiv
N e-shift permite controlul furnizarii puterii si al transmisiei, in timp ce N Active Sound+ imita zgomote de
motor si de esapament specifice motorizarilor termice. Inginerii Hyundai N au proiectat functiile N e-shift si N
Active Sound+, pentru a oferi conducatorului auto raspuns imbunatatit si control precis in timpul condusului
sportiv. Atentia acordata controlului precis al puterii diferentiaza abordarea N privind sunetul specific EV de
sistemele anterioare. N e-shift simuleaza transmisia cu dublu ambreiaj si opt trepte (DCT) a modelelor N cu
motorizare termica (ICE). Functia N Active Sound+ este corelata cu N e-shift, pentru o experienta senzoriala
captivanta. Aceasta dispune de un sistem cu 10 difuzoare (opt interne si doua externe), cu trei teme acustice
distincte. Tema „Ignition” simuleaza sunetul motorizarilor N 2,0 T, iar „Evolution” ofera un sunet specific
modelului de inalta performanta RN22e. Tema „Supersonic” este inspirata de avioanele de vanatoare cu
doua motoare. Rolul functiei N Active Sound+ este de a oferi conducatorului auto o referinta acustica, pentru
a estima puterea utilizata.
La fel ca modelul standard IONIQ 5, varianta N este echipata cu functia V2L, care permite utilizarea energiei
stocate in bateria de inalta tensiune pentru a incarca diverse dispozitive, chiar daca autovehiculul este oprit.
Elemente de design care favorizeaza condusul dinamic
In comparatie cu IONIQ 5 standard, versiunea N este cu 20 mm mai joasa, cu 50 mm mai lata in partea
inferioara (pentru a permite echiparea cu anvelope mai late) si cu 80 mm mai lunga (datorita difuzorului
proeminent).
Partea frontala se remarca prin masca de tip N cu grila functionala, clapete si deflectoare de aer. In partea
inferioara a barei se afla un spoiler care subliniaza alura joasa si sportiva. Accentele portocalii prezente in
partea inferioara a barei de protectie fata, specifice EV N, se regasesc si pe partile laterale. Sportivitatea si
aerodinamica modelului sunt evidentiate si de: jantele forjate din aluminiu (21 inchi) echipate cu anvelope
Pirelli P-Zero 275/ 35R21 de inalta performanta, eleronul specific N (care integreaza si cel de-al treilea stop
de frana cu forma triunghiulara, specific N), difuzorul si priza de aer cu accente portocalii, masca de tip N
pentru bara spate si reflectorul cu grafica in carouri. Luneta este echipata cu stergator.
Interiorul adopta aceeasi tema de design specifica familiei N. Volanul N nou proiectat include sigla N, alaturi
de butoane N pentru setarea modului de condus, in functie de preferinte. Butonul N Grin Boost poate fi
accesat in orice moment, pentru imbunatatirea acceleratiilor. Functiile N e-shift si N Pedal pot fi activate prin
intermediul padelelor. Consola centrala este optimizata pentru condusul pe circuit, cu protectii pentru
genunchi si suport pentru tibie. Pentru un plus de functionalitate, IONIQ 5 N ofera priza USB de tip C,
incarcator wireless si suport pentru pahare. Scaunele N (pozitionate cu 20 mm mai jos fata de configuratia
standard) dispun de suport lateral imbunatatit, pentru a sustine corespunzator partea superioara/ inferioara a
corpului si in cazul acceleratiilor laterale puternice, respectiv pentru a asigura in permanenta o pozitie
corecta la volan. In plus, IONIQ 5 N are pedale optimizate pentru contactul cu piciorul la utilizarea pe circuit,
reducand riscul alunecarii picioarelor, in cazul utilizarii simultane a ambelor pedale.
Noua tema in carouri – o nota sportiva conferita de pixelii parametrici specifici IONIQ 5 – se regaseste la
nivelul pragurilor usilor, pedalelor metalice si suportului pentru picioare.
La fel ca IONIQ 5 standard, modelul N utilizeaza materiale sustenabile, realizate din: plastic reciclat, trestie
de zahar, piele prelucrata ecologic si anvelope reciclate.
IONIQ 5 N la Goodwood Festival of Speed 2023
IONIQ 5 N va fi expus in cadrul Goodwood Festival of Speed 2023. „N Moment” va include prezentarea i20
N WRC, N Vision 74 si Rn22e, culminand cu debutul noului IONIQ 5 N si cu premiera mondiala a versiunii
„IONIQ 5 N Drift Spec”. De asemenea, i20 N WRC 2023 va participa in cadrul Forest Rally Stage.
Specificatii tehnice IONIQ 5 N
Putere motor
Fata 166 kW/ 226 CP
Spate 282 kW/ 383 CP
Putere totala 448 kW/ 609 CP
Putere maxima 478 kW/ 650 CP
(fata: 175 kW, 238 CP; spate: 303 kW, 412 CP)
Baterie Capacitate 84 kWh
Incarcare
Viteza de incarcare 350 kW
Timp de incarcare De la 10% la 80% in 18 minute
Dimensiuni Lungime 4.715 mm
Latime 1.940 mm
Inaltime 1.585 mm
Ampatament 3.000 mm
Anvelope Pirelli P-Zero 275/35R21
Sistem de franare
Fata 4 pistonase 400 mm
Spate 1 pistonas 360 mm
Franare cu recuperarea
energiei Decelerare 0,6 G (0,2 G daca este activat ABS)
0 – 100 km/ h 3,4 s (putere maxima)
Viteza maxima 260 km/h
Autonomie Va fi anuntata la lansarea pe piata regionala
Culori exterioare
Performance Blue, Performance Blue, Abyss Black, Cyber Gray,
Ecotronic Gray, Ecotronic Gray, Atlas White, Atlas White, Gravity Gold,
Soultronic Orange
Culoare interior Black & Performance Blue
Citește și: Un mare plan politic pentru 2024