Estonia, Letonia și Italia sunt singurele țări membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), iar conform documentelor de lucru ale OCDE, elevii intră în liceu susținând examene externe precum evaluarea națională a României. În aceste cazuri este o mare diferență. Potrivit datelor din raport, rata de promovare a examenelor în Italia este foarte mare. Experții în educație susțin că efectuarea de teste suplimentare pune elevii sub presiune, nu duce la rezultate mai bune și, în schimb, adâncește disparitățile dintre școli.
Cele mai multe țări care fac parte din Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), la care vrea și România să adere, preferă să lase elevii să se transfere din gimnaziu în liceu fără obstacole, adică fără vreun examen de admitere, arată o analiză a organizației.
Admiterea la liceu, cât mai accesibilă
Autoarele analizei OCDE arată că această tranziție de la gimnaziu la liceu este „unul dintre evenimentele cele mai stresante din viața unui adolescent, putând avea un efect negativ asupra stării de bine și asupra performanței academice a acestuia”, fapt pentru care sunt recomandate tranziții care să pună cât mai puține bariere, dar care să asigure, în același timp, că elevii sunt suficient de pregătiți academic pentru această trecere.
În aceste condiții, raportul arată că există țări unde trecerea la liceu se face automat, iar aici intră Australia, Islanda, Irlanda, Norvegia, Turcia și Regatul Unit. De asemenea, în alte țări membre ale organizației (ex. Austria, Olanda, Polonia, Franța, Finlanda, Ungaria), evaluarea la clasă sau la nivelul școlii (note și medii școlare) la finalul gimnaziului certifică absolvirea și accesul în învățământul secundar superior.
În Canada și Statele Unite nu există nicio distincție formală pentru elevi, profesori sau școli în ceea ce privește trecerea la învățământul liceal. În aceste țări, elevilor li se cere doar să treacă ultima clasă din gimnaziu în același mod în care ar face-o pentru orice altă clasă. În alte țări, cum ar fi Lituania, obținerea unor note de trecere la evaluările la clasă pentru a ajunge la liceu este mai mult o formalitate și pare să aibă un impact redus sau deloc asupra tranziției elevilor către liceu, conform adevarul.ro
În ceea ce privește România, deputații au propus ca liceele unde există concurență să nu mai organizeze o admitere suplimentară față de examenele de Evaluare Națională — așa cum prevedea proiectul până acum —, ci să anunțe la începutul anului organizarea unor clase de excelență. Examenul de acces în aceste clase va avea subiecte unice la nivel național, în funcție de profilul pentru care se organizează clasa – științe, mate-info, limbi străine – și va fi anterior Evaluării Naționale. Repartizarea va fi computerizată, pentru clasa de excelență urmând să aplice doar elevii declarați admiși.
Expertul în Educație Ștefan Vlaston spune că e important să definim exact ce înseamnă o clasă de excelență și că, cel mai important e ca elevul să aibă o notă mare la această admitere. El crede că majoritatea acestor clase se vor regăsi în orașele mari și subliniază că, în mare parte, această măsură este asemănătoare cu cea „admiterii la liceu pe un anumit număr de locuri”, care, el crede că era cea mai bună soluție deoarece „avea menirea să ajute elevul să ajungă acolo unde are talent și aptitudini”.
Andreea Enașcu, cercetătoare în educație oferă un exemplu de țară care a adoptat măsura claselor de excelență, aceasta fiind Turcia. „Până în 2018, țara avea un sistem competitiv de tranziție spre liceu printr-o serie de evaluări standardizate care puneau presiune pe elevi și care accentuau segregarea dintre școli. Prin crearea acestor clase de excelență, la care dau examen doar elevii interesați, țara a încercat să împartă și tinerii care vor să facă performanță, dar și pe cei care nu vor. Scopul tranziției către liceu nu e de a administra teste de selecție peste teste de selecție, ci trebuie să implementăm aceste examene atunci când este nevoie, iar Turcia a înțeles acest lucru”. Când vine vorba de România, aceasta nu știe cum va arăta situația, dar crede că nu toate liceele vor putea avea clase de excelență și că trebuie să existe niște criterii bine stabilite. În același timp, ea preciează că automat va exista o presiune, pentru că, dacă se dorește performanță este nevoie de un efort în plus și că în aceste clase trebuie să ajungă doar elevii care merită. „Pentru cei care aleg să dea examen va fi o miză mare, greu de gestionat pentru oricine”.
Citește și: Peste 100 de arestări în Turcia